NAPISZ DO NAS

lub

794 145 453

7 grzechów SEO popełnianych przy zmianie strony [infografika]

8 kwietnia 2015 | Kategoria: SEO

Niemal każdy SEO specjalista podczas swojej kariery miał “przyjemność” nadzorować lub obserwować zmianę strony swojego klienta na nową. Niestety często zdarza się, że w natłoku pracy webmasterzy lub agencje interaktywne zapominają o kilku kwestiach związanych z SEO. To co dla nich jest mało istotne, dla wyszukiwarek może mieć kluczowe znaczenie. Dlatego na podstawie naszego doświadczenia, stworzyliśmy listę najczęstszych błędów popełnianych przez webmasterów, podczas zmiany strony.

Porady te są szczególnie przydatne, gdy stara strona jest już dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek lub gdy posiada duży ruch organiczny, nawet bez działań pozycjonerskich. Warto zadbać o utrzymanie tych wyników, dla dobra klienta (i własnego).

7 grzechów SEO

  1. Indeksowanie roboczej wersji strony przez wyszukiwarki

Często webmasterzy tworzą oddzielne subdomeny na których umieszczają wersję roboczą strony,  zapominając o tym, że wyszukiwarka w każdej chwili może ją zaindeksować.

Wskazówka: Umieść w sekcji <head> następujące metadane

<meta name=”robots” content=”noindex,nofollow” >

oraz opcjonalnie w pliku robots.txt

User-agent: *
Disallow: /

  1. Nieodwzorowanie adresów URL

Staraj się odwzorować 1:1 najważniejsze adresy URL  (a najlepiej wszystkie) ze starej strony. Jeśli nie ma takiej możliwości zrób przekierowanie 301. Nie kieruj jednak wszystkich podstron na stronę główną, każdy stary URL dopasuj do nowego odpowiednika, a w przypadku jego braku na inny powiązany tematycznie np. kategoria.

Wskazówka: Adresy URL na które należy zwrócić szczególną uwagę znajdziesz w Google Narzędzia dla Webmasterów w sekcji

Ruch związany z wyszukiwaniem->Linki do Twojej witryny->Treść najczęściej wskazywana przez linki oraz w Ruch związany z wyszukiwaniem->Wyszukiwane hasła->Najpopularniejsze strony

  1. Zmiana starych znaczników <title> na nowe

Tytuł strony to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, powinien być unikalny i odpowiadający zawartości danej podstrony. Przy przebudowie witryny znacznik ten często zostaje zmieniony na inny. Staraj się zachować starą strukturę nazw, a w przypadku nowych podstron stwórz odpowiedni tytuł.

Wskazówka: Listę tytułów oraz odpowiadające im adresy URL możesz pobrać za pomocą narzędzia ScreamingFrog (darmowa wersja max 500 URLi).

  1. Wymiana lub redukcja treści na stronie

W ostatnim czasie coraz więcej uwagi poświęca się designowi witryny, zapominając o tym co istotne – content. Takie działanie przy zmianie strony może okazać się “strzałem w stopę”. Strona generująca spory ruch z wyszukiwarki zawdzięcza go m.in treściom które zostały uznane za wartościowe. Nie wymieniaj całkowicie tekstów na stronie, podmień jedynie duplikaty, uzupełnij brakujące miejsca. Uważaj na drastyczne zmniejszenie ilości podstron i redukcję treści. Niech wyszukiwarka wie, że tematyka witryny pozostaje bez zmian. Zwróć uwagę na istotne dla Twojej strony słowa kluczowe.

Wskazówka: Najprostszym  sposobem sprawdzenia zduplikowanej treści na danej podstronie jest skopiowanie fragmentu tekstu i wklejenie go do wyszukiwarki Google. Im mniej wyświetlonych wyników tym lepiej.

  1. Błędy 404

Wyszukaj wszystkie odnośniki prowadzące do nieistniejących już stron (zwracających kod 404) i pozbądź się ich. Zrób przekierowanie 301 z zachowaniem zasad z pkt. 2.

Wskazówka: Skorzystaj z programu  ScreamingFrog  do wyszukania wszystkich istniejących błędów (darmowa wersja max 500 URLi).

  1. Niezaktualizowana mapa strony XML

Zaktualizuj mapę strony w formacie XML, jeśli jej wcześniej nie było utwórz nowy plik. Zrób to dopiero po dodaniu wszystkich podstron witryny.

Wskazówka: Możesz wykorzystać jedno z dostępnych w sieci narzędzi do automatycznego generowania mapy XML np. https://www.xml-sitemaps.com/ . Przy takich witrynach jak sklepy, ogłoszenia czy portale informacyjne, gdzie często dodawane są nowe podstrony, zalecane jest bieżące aktualizowanie mapy XML. Większość znanych aplikacji webowych udostępnia w tym celu dodatkowe pluginy.

  1. Blokowanie nowej wersji strony przed robotami wyszukiwarek

Na sam koniec, zaraz przed przeniesieniem strony na adres docelowy i podmienieniem starej wersji na nową, pamiętaj o usunięciu wszystkich wcześniej wprowadzonych blokad uniemożliwiających prawidłowe indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarek (patrz pkt. 1).

 

Wierzymy, że każdy kto uniknie wszystkich siedmiu grzechów SEO, uchroni się przed piekłem jakim jest spadek widoczności strony w wynikach wyszukiwania i doczeka się zbawienia w postaci stabilnych wysokich pozycji :). Mamy również nadzieję, że pomożemy w ten sposób wielu webmasterom, wykonywać swoją pracę jeszcze lepiej. Szczególnie, gdy w pobliżu nie będzie specjalisty SEO, który nadzoruje cały proces.

 

Udostępnij grafikę na swojej stronie:

 

Podobał Ci się wpis? Podziel się:Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook
The following two tabs change content below.
Autor

Damian Klocek

Co-founder & SEO specialist w Semanticad
Autor

Ostatnie wpisy Damian Klocek

  • Daniel Hydzik

    Świetna sprawa. Dziękuję. Poszło do wszystkich webmasterów z którymi współpracujemy 🙂

    • Damian Klocek

      Dzięki, fajnie, że wpis się komuś przydał:)

  • http://promotraffic.pl Marcin

    Fajne i przydatne podsumowanie. Pozwoliłem sobie wrzucić infografikę do swojego katalogu infografik http://www.highfive.org.pl/7-grzechow-seo-popelnianych-przy-zmianie-strony/

  • http://www.50zlzakonto.pl/?disqus Marcin

    Przy zmianie skory na WordPressie na szczęście większość tych błędów się unika.