NAPISZ DO NAS

lub

794 145 453

Kampanie AdWords oparte na intencjach użytkowników wyszukiwarki

19 sierpnia 2014 | Kategoria: Google AdWords

Kampania AdWords oparta na intencjach użytkowników lub inaczej mówiąc na intencjach słów kluczowych, jest to bardzo ciekawa i skuteczna metoda budowania kampanii AdWords. Model ten przydatny jest szczególnie reklamodawcom z nieco większym budżetem reklamowym.

Tworzenie kampanii opartych o intencje jest ściśle powiązane z tworzeniem dedykowanych stron docelowych dla poszczególnych typów fraz. Taki podział jest dużo bardziej efektywny.

Podział słów kluczowych ze względu na intencje użytkowników

intencja słów kluczowych w adwords

Intecje słów kluczowych w AdWords

Dobierając słowa kluczowe do kampanii możemy wyróżnić kilka typów w oparciu o intencje używających ich internautów. Poniżej główne z nich:

  1. Ogólne – „trampki”
  2. Informacyjne – „najlepsze trampki do biegania”
  3. Zakupowe – szczegółowe frazy z intencjami zakupowymi, np.:
    • „Trampki reebok transport tx” – model
    • „Promocja na buty do biegania” – cena
    • „trampki reebok kupię” – deklaracja zakupowa

Frazy z pierwszych dwóch grup, są to bardziej frazy wspomagające sprzedaż, powiązane bezpośrednio z konwersjami wspomaganymi. Są używane przez internautów na wczesnym etapie zakupowym, podczas zbierania informacji na temat danej grupy produktów. Świetnie wpisują się w strategię ZMOT (Zero moment of truth).

Z kolei frazy z trzeciej grupy są używane przez internautów zdecydowanych na zakup konkretnego przedmiotu i zawierają zwroty związane z kryteriami podejmowania decyzji, takimi jak cena, kolor, rozmiar, model itp. Osoby używające takich określeń są bardzo blisko koszyka zakupowego.

Podział słów na kampanie (grupy) i dobór landing page

Gdy znajdziemy wiele słów kluczowych związanych z naszą branżą, przystępujemy do ich podziału według intencji, tak jak zrobiliśmy to powyżej. Możemy podzielić je na trzy grupy – ogólnych, informacyjnych i zakupowych. Odpowiedni podział fraz to połowa sukcesu. Każda z takich grup słów kluczowych może tworzyć oddzielną kampanię, dzięki czemu mamy możliwość aktywnego zarządzania budżetami dla poszczególnych grup.

dobór stron docelowych w adwords

Dobór stron docelowych

Ma to szczególne znaczenie, gdy mamy ograniczony budżet i musimy go rozdzielić pomiędzy frazy ogólne (bardzo dużo wyszukiwań = bardzo duży potencjalny budżet), a frazy zakupowe (mniej wyszukiwań, wyższe CPC, wyższa wartość słów). Gdy podzielimy odpowiednio słowa kluczowe, kolejną kluczową kwestią jest stworzenie lub dobór odpowiednich stron docelowych dla każdej z grup.

Kampania fraz ogólnych

Kampania zawierająca frazy najbardziej ogólne, typu trampki, trampki reebok, nowe trampki itp. Jeśli nasz budżet jest ograniczony, możemy z niej zrezygnować całkowicie. Jeśli jednak dysponujemy dużym budżetem, warto ją uruchomić.

W przypadku konkretnie takich fraz jak podałem powyżej, nie pozostaje nam nic innego jak kierowanie użytkowników na kategorie produktowe w naszym sklepie. Jednak w tym przypadku konwersją nie powinna być sprzedaż, a np. zapis na newsletter w celu odebrania bonu zniżkowego. Cokolwiek, co pozwoli przyciągnąć danego użytkownika do naszego sklepu ponownie w momencie, gdy będzie już na odpowiednim etapie zakupowym.

Jeśli nie prowadzimy sklepu tylko np. działalność usługową, dobrym pomysłem może być zebranie leadu w formie e-maila w zamian za darmowy ebook.

Niezwykle ważnym elementem kampanii ogólnych są wykluczające słowa kluczowe. Używajmy ich jak najwięcej aby odsiać zbędne wyświetlenia naszych reklam. Korzystając z raportu wszystkich słów kluczowych możemy również znaleźć frazy, które warto użyć w pozostałych kampaniach.

Kampania fraz informacyjnych

Na tym etapie internauci poszukują jak najwięcej informacji na temat produktów. Używają takich fraz jak najlepsze, ranking, porównanie itp. W tym przypadku zależnie od grup reklamowych możemy użyć kilku landing page’y. Jednym z nich może być np. ranking butów do biegania z naszego sklepu. Innym darmowy e-book na temat doboru najlepszych butów do biegania.

Podobnie możemy zbudować kampanię reklamującą usługi, oferując darmową wycenę służącą do porównania usług z konkurencją.

Kampania fraz zakupowych

W tym przypadku internauci są już praktycznie gotowi na zakup, szukają jedynie odpowiedniego towaru/modelu i sklepu. Używają przy tym konkretnych zapytań wskazujących na konkretne atrybuty produktów, takich jak kolor, model itp.

Jedynym rozwiązaniem w przypadku sklepu jest kierowanie użytkowników bezpośrednio do odpowiedniej strony produktowej. W przypadku dużej liczby produktów może okazać się to trudne, dlatego warto zastanowić się nad wykorzystaniem dodatkowo reklam PLA oraz dynamicznych reklam w wyszukiwarce.

W przypadku usług, możemy śmiało prosić odwiedzających o telefon lub o pozostawienie danych kontaktowych.

Podsumowanie

Odpowiednie słowa kluczowe + odpowiednie reklamy + landing page + odpowiedni cel/konwersja = sukces

Czyli? Wszystkie elementy muszą być ze sobą zbieżne. Internauci wpisując określone hasło, chcą ujrzeć odpowiednią reklamę/treść. Po kliknięciu w nią chcą znaleźć określone informacje i zrealizować określony cel. Nie próbujmy dać im marchewki, jeśli oni chcą tłustego hamburgera.

Na koniec przypominam, że zawsze musimy dążyć do realizacji określonego celu, jednak nie zawsze tym celem od razu musi być sprzedaż.

Podobał Ci się wpis? Podziel się:Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook