NAPISZ DO NAS

lub

794 145 453

Microsoft IIS SEO Toolkit – 4 przydatne tricki

7 kwietnia 2014 | Kategoria: Narzędzia

IIS SEO Toolkit to darmowe narzędzie od Microsoftu (aż dziwnie to brzmi!) z którego korzystam przy optymalizacji praktycznie każdej strony. Poza standardowymi, wbudowanymi raportami o błędach, ostrzeżeniach oraz informacjach dotyczących strony, IIS pozwala na tworzenie własnych raportów. Narzędzie Microsoftu ma ogromną ilość opcji i w połączeniu z Excelem jest naprawdę świetne do analizy dużej ilości danych – opis samego SEO Toolkita to jednak temat na całkiem odrębny wpis – dzisiaj tricki, które przydadzą się przy optymalizacji strony.Oto 4 przydatne własne raporty:

  1. Raport listy podstron z title i meta description,
  2. Raport ilości linków wewnętrznych do podstron,
  3. Raport podstron zawierających/nie zawierających określonego fragmentu kodu,
  4. Raport podstron z określonym Status Code.

Raport listy podstron z title i meta description

Unikalność tytułów oraz opisów meta to sprawa absolutnie podstawowa. Dzięki IIS możemy wygenerować sobie listę wszystkich podstron w naszym serwisie wraz z tytułami i opisami – nie jest to może tak proste jak w Screaming Frog Seo Spider, jednak narzędzie Microsoftu nie ma ograniczenia w postaci 500 url.

Oto jak tworzymy taki raport:

Po przeanalizowaniu naszej strony na górnej belce przechodzimy do „Nowego Zapytania”.

Nowe zapytanie

Tworzymy nowe zapytanie

W ten sposób przeszliśmy do formularza tworzenia nowego raportu niestandardowego (nazwa „nowe zapytanie” chyba średnio tutaj pasuje).

Raport niestandardowy

Formularz nowego raportu niestandardowego

Teraz do naszego raportu musimy dodać trzy pola przy pomocy, których SEO Toolkit przefiltruje wszystkie dane zebrane z naszej domeny. Trzy pola, które musimy dodać to:

Field name

Operator

Value

Content Type

Equals

text/html

Status code

Equals

OK

URL Contains

„Nasza domena”

Dzięki tym 3 polom dane, które wyświetli nam SEO Toolkit ograniczą się wyłącznie do podstron typu text/html ze statusem OK (wyeliminujemy 404 i 301), ostatnie pole jest zabezpieczeniem przed analizą podstron, które zostały przeanalizowane w związku z linkami wychodzącymi z naszego serwisu.

Po dodaniu pól z górnego paska menu wybieramy Execute, co wyświetli nasze dane w tabeli poniżej formularza.

Lista podstron

Wynik naszego zapytania do bazy

Dane te teraz możemy przy pomocy Exportu zapisać w formie CSV, następnie zaimportować sobie do Excela i tam uzupełniać meta description oraz title. Do takiego pliku Excel warto dodać sobie 2 dodatkowe kolumny – długość tytułu oraz długość description (funkcja DŁ() w Excelu) – dodatkowo można tutaj sobie włączyć formatowanie warunkowe (np. za długi lub za krótki tytuł na czerwono).

Lista w excelu

Szybka analiza danych w Excelu

Raport ilości linków wewnętrznych do podstron

Kolejnym raportem niestandardowym jaki stworzymy jest raport ilości linków do podstron. Tworzymy go dokładnie w ten sam sposób jak poprzedni raport – również dodajemy dokładnie te same pola do formularza:

Field name

Operator

Value

Content Type

Equals

text/html

Status code

Equals

OK

URL Contains

„Nasza domena”

W wygenerowaniu wyników klikamy w „Add/Remove Columns” i usuwamy pola Title, Status oraz Description, dodajemy za to pole Linked By Count.

Ilość linków do podstron

Ilość linków do konkretnych podstron

Tak wygenerowane dane możemy wyeksportować do Excela i stworzyć z nich wykres, który jest fajnym początkiem do analizy i optymalizacji linkowania wewnętrznego w naszym serwisie.

Ilość linków do podstron wykres

Wykres ilości linków do podstron

Raport podstron z określonym kodem

Kolejny raport przydaje się w sytuacjach, w których chcemy sprawdzić czy kod, który wkleiliśmy na stronę znajduje się dokładnie tam gdzie chcemy. Przykładem wykorzystania tego raportu może być sprawdzenie czy na wszystkich podstronach serwisu mamy kod Google Analytics.

Raport tworzymy w analogiczny sposób jak poprzednie, dodajemy również te same pola, ale dokładamy jedno dodatkowe.

Field name Operator

Value

Content Type

Equals

text/html

Status code

Equals

OK

URL

Contains

„Nasza domena”

File Contents

Does Not Contain

„Kod analytics – UA-xxxxx”

Tak stworzony raport sprawdza czy na wszystkich podstronach w naszej domenie posiadamy kod Google Analytics – jeżeli jest on wklejony poprawnie to po wykonaniu go (Execute) nie powinniśmy otrzymać żadnych wyników (czyli na wszystkich podstronach mamy kod śledzenia Analytics).

Raport podstron z określonym Status Code

Raport Status Code przydaje się do wyszukiwania nieistniejących stron w naszym serwisie (404) – pomoże też znaleźć linki, które do nich prowadzą. Z raportu możemy także skorzystać, żeby sprawdzić czy w serwisie nie mamy dużej ilości zupełnie zbędnych przekierowań – taka sytuacja występuje, gdy np. w menu na naszej stronie korzystamy z adresów bezwzględnych i posiadają one przedrostek „www” który domyślnie przekierowaliśmy na domenę główną.

Raport tworzymy dokładnie tak jak poprzednie:

Field name

Operator

Value

Content Type

Equals

text/html

Status code

Equals

„Status code którego szukamy”

URL

Contains

„Nasza domena”

Jeżeli w naszym serwisie zostaną znalezione jakieś błędy 404 to możemy łatwo wygenerować raport podstron linkujących do tej 404. Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszki na znaleziony błąd i wybrać View Pages Linking to this Page.

Znalezione linki do podstrony

Wyszukaj linki do podstrony

Oczywiście jest to tylko czubek góry lodowej możliwości narzędzia Microsoftu. Inne przydatne tricki z pewnością pojawią się na naszym blogu.

Podobał Ci się wpis? Podziel się:Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook
The following two tabs change content below.
Autor
Autor

Ostatnie wpisy Jakub Czekaj