NAPISZ DO NAS

lub

794 145 453

Semantic SEO – 8 faktów i danych [infografika]

23 kwietnia 2014 | Kategoria: Semantic SEO

Kilka dni temu ukazała się w sieci ciekawa infografika przygotowana przez Jomer’a Gregorio, założyciela Digital Marketing Philipines. Pokazuje ona jak semantyka wpływa na współczesne SEO i proces wyszukiwania, wprowadzając tym samym pojęcie Semantic SEO. Bardzo dobrze obrazuje w jakim kierunku zmierzają wyszukiwarki, a tym samym pozycjonowanie.

Poniżej infografika w wersji angielskiej, a pod spodem polskie tłumaczenie.

 

1. Semantic SEO i interakcja z internautą

W semantycznych wynikach wyszukiwania SERP’y zwracają wyniki z dużo większą ilością informacji. W ten sposób wyświetlane informacje są bardziej przydatne i wiarygodne dla użytkownika. Dodatkowo wyniki w takiej  formie będą mocniej wciągały użytkownika w interakcję. Spójrzmy na poniższy przykład:

semantic mark-up

Źródło obrazka: http://searchengineland.com/2014-seo-roadmap-semantic-markup-177798

Pierwszy przykład pokazuje wynik oparty głównie na słowie kluczowym. Z kolei drugi przykład pokazuje więcej przydatnych informacji takich jak zdjęcie, informacje o autorze (jego „status” w Social Mediach) czy ocenę danego artykułu dokonaną przez internautów. Wszystko w jednym wyniku.

W przypadku Semantic SEO działania powinny być nastawione nie tylko na optymalizację słów kluczowych ale również na rozwój jakościowej treści, która sprawi, że sam artykuł będzie wysoko oceniany przez internautów, a autor zdobędzie zaufanie wśród osób zainteresowanych daną dziedziną. Oczywiście wszystko to powinno być wsparte semantyką na poziomie technicznym, umożliwiającym wyświetlanie tego typu elementów.

 

2. Semantic SEO, Authorship i Authority

Authorship i authority odgrywają coraz większą rolę w Semantic SEO. Jako właściciel konkretnej treści, będziesz wyświetlany w wynikach wyszukiwania, co pozwoli na lepszą interakcję z internautami oraz na budowanie większej świadomości Twojej marki. Wpłynie to nie tylko na lepszą pozycję w wyszukiwarce ale również na poprawę współczynnika CTR, nawet o 25%.

Zdobywanie większej ilości kliknięć oznacza większą ilość ruchu, co jest dużo bardziej korzystne dla Twojego biznesu niż bycie na wysokim miejscu, w które nikt nie klika. Nawet Matt Cutts wspominał, że warto zwracać większą uwagę na Google Autorship i pisać treść wysokiej jakości, która jest odpowiednia dla Twojej grupy docelowej

Gdy już skonfigurujesz authorship dla swojej strony, następnym krokiem jest budowanie authority (zaufania) dla Twojej osoby. Można to robić na dwa sposoby:

  • Budowanie Authority poprzez Social Media – authority może być budowane poprzez dużą aktywność w social mediach, gdzie można gromadzić obserwatorów. Interakcja z Twoimi fanami/śledzącymi na portalach społecznościowych pozwoli na zdobycie sygnałów (+1, Like, linki itp.) płynących z sieci społecznościowych, dotyczących Twojej treści.
  • Budowanie Authority poprzez treść – link building ma wciąż znaczenie w Semantic SEO. Zdobywając linki kierujące do Twojej treści od ludzi z Twojej branży lub innych wartościowych miejsc, budujesz zaufanie do siebie jako autora oraz eksperta w danej branży.

 

3. Semantic SEO i Content Marketing

Content is king i Semantic SEO nie zamierza tego znacząco zmieniać. Wraz ze zmianami w algorytmach wyszukiwarek i coraz większym ukierunkowaniu na content marketing około 46% firm będzie ustalało/formalizowało swoje strategie dotyczące treści (Unisphere Research). 68% spośród tych firm użyje content marketingu do budowania zaangażowania  oraz zwiększania interakcji wśród swojej grupy docelowej.

Generacja leadów będzie również głównym celem content marketingu (44% firm zadeklarowało ten cel w ankiecie eMarketer). Poniżej najpopularniejsze kategorie treści jakich zamierzają używać firmy podczas wdrażania content marketingu (Unisphere Research):

  • 77% — informacje dotyczące produktu
  • 71% — najlepsze praktyki w swojej niszy
  • 71% — treści eksperckie (thought leadership)
  • 57% — nowości w branży
  • 56% — aktualności firmowe

4. Semantic SEO i Hummingbird

Hummingbird to kolejny update algorytmu Google nastawiony na budowę Semantycznej sieci Web. Dzięki niemu podczas analizy zapytania Google wykracza poza zwyczajne dopasowanie słów kluczowych do zawartości strony. Większy nacisk kładzie na analizę znaczenia tego zapytania oraz jego kontekstu. Dzięki temu Google stara się zwracać wyniki lepiej dopasowane do złożonych zapytań.

Sprawia to, że wyszukiwarki powoli wykraczają poza swoją tradycyjną funkcję „szukania” i stają się narzędziami służącymi do generowania odpowiedzi na określone pytania. Zapytania staną się bardziej „konwersacyjne”, tak jakby ktoś pytał o coś specjalistę.

Pomyśl o Star Treku kiedy próbujesz wyobrazić sobie wyszukiwanie semantyczne. Tam postacie z filmu rozmawiały ze swoimi komputerami w normalnym języku i otrzymywały konkretne odpowiedzi. Hummingbird skierował Google właśnie w tym kierunku. Z pewnością duże znaczenie ma coraz większe wykorzystywanie telefonów i tabletów, z którymi również można porozumiewać się za pomocą mowy.

 

5. Semantic SEO i „Internet rzeczy/przedmiotów” (IoT)

Wyszukiwanie semantyczne wyjdzie poza urządzenia mobilne i stanie się częścią Internet of Things (IoT) lub Internet of Everything (IoE – Internet wszystkiego). Internet wykracza poza tablety, smartfony czy laptopy. Obejmuje przedmioty codziennego użytku (np. rtv, agd) połączone z internetem/siecią komputerową. Odwołując się do badań firmy Gartner, ilość tego typu przedmiotów będzie rosła z 0,9 bilionów w 2009 roku do 26 bilionów w 2020 roku.
Dane te są zbieżne z badaniami ABI Research, które stwierdzają, że do 2020 roku pojawi się 30 bilionów urządzeń należących do IoT. Jako specjalista marketingu cyfrowego powinieneś zacząć poznawać semantykę, która z pewnością będzie znaczącą  częścią tego wielkiego rynku jakim staje się IoT.

 

6. Semantic SEO i zaangażowanie w Social Mediach/społeczne

Jak wspomnieliśmy wcześniej, sygnały z social mediów będą odgrywały coraz większą rolę w budowaniu authority i zdobywaniu wyższych pozycji. Dlatego też social media powinny odgrywać znaczącą rolę w Twoich działaniach Semantic SEO. Jak podaje eMarketer, social media to drugi najważniejszy kanał w mediach cyfrowych, zaraz po stronie firmowej.
Dzięki zaangażowaniu w Social Mediach będzie rosło zaufanie do Twojej firmy oraz stosunki z klientami będą się ocieplać. Jeśli rozwiniesz również zaufanie do Ciebie i Twojej firmy poprzez Semantic SEO istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że stargetowana grupa internautów będzie podążać za Twoimi treściami oraz będzie wiedzieć więcej na temat Twojej marki, produktów i usług. Podobnie jak 81% respondentów w badaniach Market Force.

 

7. Semantic SEO i WOMM (marketing szeptany)

Marketing szeptany nabiera nowego znacznie wraz z Semantic SEO. Dawniej algorytmy wyszukiwarek skupiały się głównie na dopasowaniu słów kluczowych jako głównym czynniku rankingowym. W wyszukiwaniu semantycznym to co ludzie piszą na temat Twojej treści/strony będzie miało wpływ na pozycje tych treści w wyszukiwarce. To rzuca zupełnie inne światło na przyszły marketing szeptany.

 

8. Semantic SEO i przyszłość wyszukiwania

Przyszłość wyszukiwarek to dawanie odpowiedzi na prawdziwe pytania, a nie dopasowywanie słów kluczowych. Wykracza poza „dopasowywanie fraz” i wkracza w znacznie słów w konkretnym kontekście, opinie i odczucia na temat danej treści innych użytkowników wyszukiwarki, lokalizację, świeżość treści oraz wiarygodność autora.

Ewolucja wyszukiwania semantycznego odbywa się na naszych oczach. Wraz z wdrożeniem algorytmu Hummingbird, narzędzi Instant Answers, Google Now oraz Google Knowledge Graph. Jako marketerzy online oraz specjaliści SEM powinniśmy trzymać rękę na pulsie i dostosowywać się do nowych wymagań Semantic SEO.

 ——————-

Powyższy artykuł to tłumaczenie oryginału pochodzącego ze strony twórcy infografiki. Należy pamiętać, że część informacji dotyczy przyszłości wyszukiwarek i ma raczej charakter predykcyjny. Nie zmienia to jednak faktu, że artykuł i infografika oddaje w pełni nasze poglądy dotyczące ewolucji, która odbywa się w wyszukiwarkach internetowych.

Podobał Ci się wpis? Podziel się:Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook