NAPISZ DO NAS

lub

794 145 453

Śledzenie QR Code za pomocą Google Analytics

26 marca 2014 | Kategoria: Google Analytics

Coraz więcej przedsiębiorstw używa kodów QR w różnych kampaniach marketingowych, szczególnie tych offline. Widziemy je na plakatach, billboardach, wizytówkach czy ulotkach. Dlatego warto zastanowić się nad możliwościami śledzenia takich kampanii, szczególnie jeśli kierują one ruch na stronę internetową firmy.

Jak tego dokonać? Z pomocą przychodzą nam tu takie narzędzia jak Google Analytics oraz Narzędzie do tworzenia adresów URL.
Śledzenie kodów QR musimy zaplanować jeszcze przed wydrukiem wszystkich materiałów reklamowych, gdyż zmodyfikuje ono wygląd kodu. Poniżej przedstawiamy proces tagowania kodów QR na przykładzie wizytówek.

Krok 1.

Wybór i tagowanie adresów docelowych – wybieramy adres docelowy, do którego ma kierować kod QR. Adresem docelowym będzie „Semanticad.pl” czyli strona główna.
Przechodzimy do narzędzia do tworzenia adresów URL i uzupełniamy niezbędne rubryki.

url builder

  • URL witryny – podajemy adres docelowy, do którego ma prowadzić QR code;
  • Źródło kampanii – podajemy źródło kampanii, w naszym przypadku może to być QR code;
  • Medium kampanii – czyli nośnik qr codu, w tym przypadku będzie to wizytówka;
  • Nazwa kampanii – możemy jej użyć do sprecyzowania konkretnego medium. U nas będzie ona precyzowała posiadacza wizytówki, w innym przypadku może wskazywać na różne wersje plakatów lub ulotek.
  • Hasło kampanii i Treść kampanii mogą zostać użyte do jeszcze bardziej precyzyjnego śledzenie mediów.

Poniżej pojawia nam się otagowany adres URL, który zostanie zinterpretowany przez Google Analytics.

Krok 2.

Taki adres możemy użyć do stworzenia kodu QR. Wystarczy wstawić go do jakiegokolwiek generatora kodów QR.
Rzuca się jednak w oczy niezbyt przyjazny wygląd wygenerowanego adresu URL, który zresztą będą widzieć osoby skanujące kod. Poza tym kod z tak długim adresem będzie bardziej skomplikowany. Dlatego nieco lepszym rozwiązaniem będzie użycie przekierowania 301 do uproszczenia adresu.
Aby to zrobić wybieramy fikcyjny adres do podstrony naszego serwisu i generujemy kod QR dla takiego adresu.
W tym przypadku wygenerujemy kod prowadzący do podstrony semanticad.pl/albert.

W tym momencie adres ten prowadzi do nieistniejącej podstrony, dlatego musimy go przekierować na stronę docelową. Możemy to zrobić modyfikując plik .htaccess poprzez dodanie poniższego zapisu:

Redirect 301 /albert /?utm_source=qrcode&utm_medium=wizyt%C3%B3wka&utm_campaign=albert

Po takim zabiegu każde wejście na adres

semanticad.pl/albert

zostanie przekierowane na adres

semanticad.pl/?utm_source=qrcode&utm_medium=wizyt%C3%B3wka&utm_campaign=albert

Takie rozwiązanie dodatkowo umożliwia zmianę podstrony, na którą kieruje QR code bez zmiany kodu. Wystarczy zmienić przekierowanie w pliku .htaccess.

Krok 3.

Tak przygotowany kod możemy zamieszczać na naszych materiałach, w tym przypadku na wizytówkach. Następnym krokiem jest już tylko śledzenie efektów kampanii w narzędziu Google Analytics.

analytics qrcode

Ruch z QR code pojawi się zarówno w raporcie „Cały ruch” jak i w raporcie „Kampanie”. Dodatkowo możemy używać go do analizy innych raportów, gdyż rozszerzy takie wymiary jak Źródło, Medium czy Kampania.

Co zrobicie z takimi dodatkowymi danymi? To zależy od Was.

Podobał Ci się wpis? Podziel się:Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook