NAPISZ DO NAS

lub

794 145 453

Śledzenie zdarzeń – Google Tag Manager i Analytics

20 października 2014 | Kategoria: Google Tag Manager

Nie każdy wie, że Google Tag Manager umożliwia webmasterom automatyczne śledzenie zdarzeń na stronie, bez konieczności ingerencji w jej kod źródłowy. Nie musimy już (w większości przypadków) używać onclicków do oznaczania naszych celów. Wystarczy nam kod Tag Managera.

Odbiorniki danych w Tag Managerze

Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą nam odbiorniki danych, które pozwalają nam na wyciągnięcie dodatkowych danych na temat tego, co dzieje się na naszej stronie. Odbiorniki nasłuchują czy na stronie nie zachodzi zdefiniowane dla nich zdarzenie, na przykład kliknięcie w link. Jeśli takie zdarzenie wystąpiło, odbiornik zbiera dane na jego temat, m.in. nazwę klasy klikniętego linka i przekazuje ją do warstwy danych Tag Managera.

Występuje kilka typów odbiorników danych:

  • Odbiornik kliknięć – rejestruje wszystkie rodzaje kliknięć, jakie występują na stronie (linki, przyciski itp.)
  • Odbiornik kliknięć linków – nasłuchuje tylko kliknięcia w linki.
  • Odbiornik przesyłanych formularzy – rejestruje wysyłanie formularzy na stronie.
  • Odbiornik licznika – od początku uruchomienia zaczyna odliczać czas na stronie. Możemy ustawić dla niego interwał czasowy (np. 5 sekund) po którym tak automatycznie wywoła zdarzenie. Jest często używany do określenia realnego współczynnika odrzuceń.
  • History listener (nasłuchiwanie historii) – wyłapuje dodatkowe dane, których standardowo nie wyłapuje Google Analytics, np. zmianę adresów ze znakiem ‚#’ czy kliknięcie przycisku wstecz.
  • Rejestrator błędów JavaScript – wyłapuje problemy/błędy w wykonaniu zdarzeń JavaScript’owych.

Dodajemy odbiornik na stronę

Dodanie odbiornika za pomocą Google Tag Manager jest bardzo proste. Z reguły wywołujemy go na wszystkich podstronach.

Przed rozpoczęciem dodawania odbiornika powinniśmy mieć zainstalowany na stronie kod Tag Managera oraz Google Analytics, który posłuży nam później do zbierania celów.

Tag odbiornika dodajemy wchodząc w wersję roboczą kontenera i klikając buton „Nowe -> Tag”. Podajemy nazwę tagu, w naszym przypadku będzie to „Odbiornik formularzy”, gdyż właśnie wysyłanie formularzy będziemy chcieli śledzić. Z rozwijanej listy wybieramy „Odbiornik -> Odbiornik przesyłanych formularzy”. Dodatkowo zaznaczamy opcję „Sprawdź weryfikację”, która pozwoli nam śledzić tylko poprawnie wysłane formularze.

Dodawanie odbiornika formularzy

Dodawanie odbiornika formularzy

Następnie dodajemy nową regułę i ustalamy ją na wszystkie podstrony w serwisie, gdyż nasze formularze znajdują się na wszystkich podstronach.

Reguła wywołania odbiornika

Reguła wywołania odbiornika.

Przed publikacją tagu możemy sprawdzić jego działania za pomocą opcji debugowania „Podgląd -> Debuguj”.

Tag zdarzenia Google Analytics

Następnym krokiem jest dodanie tagu odpowiadającego za wywołanie zdarzenia w Google Analytics. Aby to zrobić, będziemy potrzebować danych przesyłanych do Tag Managera za pomocą odbiornika. Przesyłane dane wykorzystamy do stworzenia reguł wywołujących zdarzenie Google Analytics.

Aby zebrać dane przesyłane przez odbiornik możemy wykorzystać wtyczkę dataslayer, która bardzo dobrze radzi sobie z ich wyświetlaniem.

Dane przesyłane przez odbiornik formularzy.

Dane przesyłane przez odbiornik formularzy.

W ten sposób mamy komplet danych potrzebnych do utworzenia reguły wywoływania zdarzeń Google Analytics.

Najpierw konfigurujemy zdarzenie w Tag Managerze.

Konfiguracja zdarzenia w Tag Managerze.

Konfiguracja zdarzenia w Tag Managerze.

A następnie ustalamy odpowiednią regułę wywołania zdarzenia.

Reguła wywołująca zdarzenie po wysłaniu formularza.

Reguła wywołująca zdarzenie po wysłaniu formularza.

Po zapisaniu i opublikowaniu kontenera wszystko gotowa. Pozostaje nam tylko sprawdzić, czy zdarzenia spływają do naszego Analyticsa. W regule wykorzystaliśmy zmienne, które przesłał do warstwy danych „Odbiornik wysyłania formularzy”. Jedynym minusem takiego rozwiązania jest fakt, że elementy które chcemy śledzić muszą być docelowo dodatkowo oznaczone w kodzie strony, na przykład poprzez konkretną klasę. Bez tego nie mielibyśmy wystarczającej ilości danych do stworzenia reguły.

Podobał Ci się wpis? Podziel się:Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook
  • http://bycwgoogle.pl/ Grzegorz

    Fajny artykuł, przystępnie opisuje temat. Warto używać szczególnie jeżeli mamy do czynienia z klientem niechętnie wprowadzającym wszelkie zmiany bo za pomocą tag managera dodamy mu np. kod remarketingowy bez kolejnej ingerencji w stronę. Mam rację?

    • http://semanticad.pl Albert Czajkowski

      Zgadza się, kod remarketingowy to wierzchołek góry lodowej. Możemy
      wykorzystać Tag Managera do różnych niestandardowych zastosowań. Oczywiście łatwiejsza
      modyfikacja kodów bez ingerencji w kod strony to podstawowa zaleta. Nie
      zapomnij jednak poinformować klienta o zmianach nawet, jeśli robisz je za pomocą
      Tag Managera.